Sunday, April 17, 2011

Harapannya...kini 1 kenyataan....

Alhamdulillah...setinggi-tinggi syukur ke hadrat Illahi coz finally aku bebas dari bebanan praktikum...tpi perjuanganku to get profesionalism in tis career blum berakhir lagi....aku perlu menempuhi peperiksaan akhir bulan jun nanti...
2 minggu hidup aku benar2 tunggang langgang..ingatkan penyeliaan ke-3 pada 4 April lalu adalah yang terakhir..tpi tak sangka pensyarah aku akan calonkan aku sebagai pelatih cemerlang dalam praktikum..dat surprised me a lot...coz i didnt imagine it b4...i just aimed to pass not to be excellent..aku teringin untuk menolak sebab i realized d consequences bila dah dicalonkan..tpi tak sanggup plak nak hampakan harapan pensyarah aku..lebih2 lagi bila dia banyak mencurah ilmu dan bimbingan ngan aku disepanjang tempoh praktikum nie...lepas fikir panjang, aku terima percalonan tersebut...dan bermula petang tu..banyak aku perlu korbankan untuk merealisasikan apa yg telah dipertanggungjawabkan ngan aku...honestly..within 2 weeks ago..adakalanya aku hampir2 give up dan menangis sendirian...tidur tak pernah lebih daripda 3 jam setiap hari...tak cukup rehat..level stress yang agak tinggi..sedangkan teman2 yang lain dan boleh tidur ngan nyenyak dan ketawa...ada yg sudah pun berhenti menyediakan RPH praktikum...tpi aku??? tiapkali aku terbayangkan harapan family..pensyarah..oh gosh..!!! i told myself to b strong...aku akan berhenti pada masa yang sepatutnya,....dan dalam tempoh itu juga aku jadi sorang yang agak sensitif..hurmmm....pengalaman yg takkan aku lupakan sampai bila2...tima kasih ngan family...kengkawan dan dia yang banyakkali bagi semangat ngan aku...told me not to give up and i can do it..coz they believe in me...and now here i am...i succeed to get the acknowledgement!! last friday..Encik Bustam dari Jabatan Matematik IPG Gaya datang buat penyeliaan terakhir dan pengesahan hasil kerja aku..dan akhirnya aku di interview..last..Alhamdulilah, aku berjaya mendapat tempat dalam 5 orang yang tersenarai sebagai pelatih cemerlang praktikum...
pengorbanan aku berbaloi..puas rasanya..dan lega seleganya...baru la aku rasa merdeka sepenuhnya dari praktikum..tpi bila dah pengikhtirafan...maknanya pihak sekolah dan jabatan akan menaruh harapan yg tinggi..dats so uncomfortable to think..sbb aku sedar aku masi banyak kekurangan dan hati aku its not totally into tis career yet...ntah..mungkin aku blum ready untuk berkorban sepenuhnya kot...mungkin bila aku dah bertugas di daerah sendiri, aku akan lebih selesa untuk melakukan lebih daripada sekarang nie..tpi memandangkan situasi yang aku selalu alami di kudat nie menyebabkan aku takde hati nak berkorban sepenuhnya...aku memang dah simpan plan untuk memohon perpindahan selepas aku dah abis bljr kat maktab..sbb aku nak sambung bljr next year, rasanya aku dah ready untuk continue hasrat aku nak amik degree...
okay la...dah lewat nie...jam pun dah pukul 1:18 AM...esok2 kita sambung citer lagi...nitee...

0 comments:

Post a Comment