Tuesday, April 5, 2011

Kisahku...bukan kisahnya....

Alhamdulillah...cuma itu yang mampu aku ucapkan saat ini...semalam penyeliaan terakhir dari pensyarah pembimbing telahpun berakhir namun dia meninggalkan satu tugasan yang amat berat untuk aku pikul di saat2 akhir waktu ini...

sda agak lama aku tak update blog nie..rasanya banyak sangat citer yang aku nak kongsikan kat sini...tpi nanti la aku citerkan...step by step..hehehe....okay first aku nak citer pasal pengalaman aku kna selia buat kali kedua..rasanya aku blum pernah kat sini kan..kali pertama pensyarah aku datang dr kk..dia cuma buat pra penyeliaan jer..tpi tak sampai 2 jam pun dia kat sini..lepas jer check pa yang patut..dia pun kelam kabut nak balik kk...kesian gak ngan dia sebab dah la drive sorang2...pastu nak balik jauh plak tu..kna amik masa 3 jam jgk nak sampai umah dia dr tempat nie...
so..bila dia datang lagi untuk penyeliaan kali ke-2...aku harap sangat yang dia akan bermalam kat siini sebab aku ada banyak benda nak tanya ngan dia....mulanya aku dah confirm tarikh ngan dia..dia akan datang buat seliaan kali ke-2 hari khamis (..errmmm...dah lupa la tarikhnya...hahaha wat ever la..yg ptg mmg ari khamis la) sebab isnin-rabu tu kitorang busy nak buat persiapan utk majlis ko-kurikulum peringkat daerah..lagi pula aku nie s/u kokum daerah..so byk benda nak kena setel..xpecially hal2 invitation nie...luckily pensyarah aku tu baik hati,...dia pun setuju jer bila aku minta ari khamis...alhamdulillah...tpi bila dah ari rabu tu..member dari KM plak kol...dia kata pensyarah tu confirm datang ke sana ari khamis..(ari yang sama ngan aku..) aku pun naik pelik bin ajaib laa...apsal plak pensyarah tu takde kata apa2...so aku kol member nie semula to make sure suma arrangement tu btul2 confirm..mmg frust jgk..tpi dlaam masa yang sama..happy gak sebab klu pensyarah kitaorang tu pi observe member kat KM tu dlu..@ least aku masi ada masa 1 hari untuk rest dan siapkan apa yang ptt..sebab folio aku masi banyak lagi yang lompang sana sini...
di pendekkan citer...ari khamis pun menjelma...ntah kenapa pagi tu tetiba jer aku rasa tak sedap hati...so aku rasa masa tu aku kna dapatkan pendapat seseorang...laju jer aku dail nombor hp Ujie...lepas aku citer ngan dia pasal situasi aku nie...so dia nasihatkan aku supaya kol jer pensyarah tu...untuk selamat!! pastikan sendiri..btul atau tidak kenyataan member sorang nie...then...as u can think..i make dat call..and guess wat happen???? pensyarah tu dah dalam perjalanan nak ke sini cam yg dijanjikan ari isnin tu..oh my god...tau tak camna aku rasa masa tu....panik...cemas....rasa cam temperature darah aku pun naik sekali...nafas terhenti seketika..mna taknya...dah la aku tak prepare apa2...rph tak buat lagi...folio tak setel lagi...tgk jam dah pkul 11 pagi...memang mampus abiss la aku kantoi!!! 1 saat...2 saat...3 saat...aku tarik nafas dalam dan cuba bertenang...told myself  i'll b okay...so calm down...ermm...aku pun ,pciter ngan pensyarah tuh tentang hal yg aku kna bagitau oleh member nie...pe lagi...terkejut la pensyarah tu...dia kata bila masa plak dia bersetuju nak gi sama dlu??? ...kan dah janji nak observe saya dlu...pastu..syukur alhamdulillah...tima kasih sesangat ngan pensyarah tu sebab akhirnya dia mengambil keputusan untuk pergi ke KM dlu...cancel plan nak gi observe aku..pasni turn aku la plak...
okay...sekarang kita masuk plak citer aku kna observe..nie la manusia kan..kalu dah jumpa ngan pensyarah yang cool and baik ati camtu...mmg ada jer niat nak take advantage tu kan....hahahahah :P ....malam tu (..malam jumaat..) otak aku memang dah set awal2 nak start buat keja awal sket...so esok tinggal ready nak ngajar jer..pastu urus folio..(kunun jer tu...) ntah camna..hati nie gatal sangat nak nonton tv...( atas alasan..otak blurr...tak bule nak fikir apa2 idea masa tu..)..hah padan ngan muka aku sendiri!!! tak ker terkontang kanting tak tidur sampai pagi gara2 keja tak siap...dah tu plak..rph tak setel laggggggiiiiii..mampusss!!! tgk jam dah pukul 10 pg...BBM untuk set induksi dah ready tuk print out...lega sket....tup2 dah nak lekat kat kertas mahjong...Ya Allah...poster yg aku print..poster kosong..mana perginya lirik lagu tu??????????????? oh tidaaaaaaaak.......!!!!!! aku dah kesuntukkan masa....for the 1st time tubuh aku mengeletar abisss....aku hampir saja tidak mampu menulis...di saat akhir..aku tolak tepi poster..aku print out BBM dalam A4 size...mujur jer tak sampai lewat ke sekolah..walaupun sebenarnya dah lewat pun...5 minit saja lagi loceng akan dibunyikan...aku tawakal jer ngan pa jua komen yang bakal aku terima...kelas pertama berakhir dengan baik...walaupun BBM untuk set induksi takde...tpi alhamdulillah pelaksanaan  P & P yg lain berjalan ngan baik & lancar...sebelum aku memulakan sesi yg ke-dua untuk subjek major...aku personally bertemu ngan pensyarah dan confessed tentang BBM aku yang tak menjadi tu...she just laughing and said..'nak buat camna???...serah diri jelah...let see...gunakan apa yg ada..."..dengar dia jawab camtu...lega sket rasanya...dia tak marah..she's d best!!! hahaha...but dat one 1 pengajaran buat aku...lepas jer sesi ke-2 berakhir..pensyarah tu kelam kabut jer nak balik kk..katanya takut lewat plak sampai kk nanti..dia minta maaf sebab tak sempat nak luangkan masa untuk buat discussion..tpi dia sempat pesan ngan aku supaya baca komen2 yang dia tulis kat borang PR1 tu...aku berdebar nak tgk sebenarnya...tpi hati aku lega sesangat sebab dah lepas...aku tak nak hal tu kacau bilaukan kepala hotak aku...yg penting aku nak blah dlu...sampai kat kampug barulah aku buka buku dan check komen2 yg dia bagi....senyuman tak lekang rasanya...happy!!! sebab suma komen positif..dan markah yang dia bagi pun..boleh tahan...tak sangka aku akan diberi 4-5...skala pemarkahan 1-5 jer..so kalu dah kna bagi 4-5..kira orait sangat la tu...hehehe...bangga sket!!! tpi pa pun...untuk penyeliaan yang ke-dua nanti..aku akan usahakan yg terbaik...insyaallah...

lepas penyeliaan ngan pensyarah tu ...aku rasa guru pembimbing aku tak puas ati ngan aku sbb aku bule dapat markah camtu...mungkin dia rasa aku tak layak kot...seminggu sebelum cuti pertengahan penggal..GB arahkan kami untuk laksanakan ujian bulanan..sbb dah tercatat ngan jelas kat dalam takwim sekolah...bulan mac kna buat ujian bulanan untuk bebudak..tpi aku tak faham la ngan angin guru pembimbing aku nie...dah jelas sangat arahan tu...tpi berkeras juga nak suru aku ngajar...nak selia kununnya...aku dah bagitau,GB kata TAK BOLEH!!! tak faham bahasa melayu ker gr pembimbing aku nie..ker kna cakap arab br nak faham?? hish...sure ada wayar yg tak ngam nie......so satu malam tu lepas isyak..aku sms dia..tny kalu dia nak selia..bgtau la harinya bila..senang aku nak prepare apa2 benda yg patut...kemain baik lagi bhs aku bertanya..tup2 dia jawab aku ngan bahasa yang mengelegakkan suhu darah aku...dah la berhari2 tak cukup tidur..mana ngan penatnya lagi...dia lagi nak tambahkan bebanan otak aku ngan perangan tak matang dia...padahal umur dah nak masuk setgh abad...tak sesuwei laaa!!! mula dr saat tu aku dah mula irritate ngan perangai dia nie...dah baik2 aku bersopan santun ngan dia selama nie...hah, mulai sekarang tgk la sapa diriku yg sebenarnya..bak pepatah melayu...jangan dijolok sarang tebuan..naya kang!!!...hish...di depan kemain lagi..bercakap cam dia jer yg pandai..tahu semuanya..tau2 kat blkg...hurmm...toksah cakap la...buang karan jer..kalu aku cakap kat sini pun mesti korang takkan percaya punya...dipendekkan citer..mulai dr hal sms tu aku malas la nak ngadap dia..melainkan kalu ada hal yg penting jer,,br la aku cakap ngan dia...rasanya kalu gr pembimbing aku nie pompuan...takkan ada problem camni kot...paling tidak pun dia akan rajin membebel jer ngan perangai aku dok slumber jer buat keja...

sepatutnya hari khamis ( sehari sebelum cuti sekolah bermula..) dia akan selia aku...tpi tup2 ari rabu tu..GB kata nak bagi aku pegi kursus kat ranau..at first..GB kata dia cadangkan jer...tpi kalu boleh dia tak nak ganggu aku sebab dia nak aku tumpukan perhatian ngan praktikum aku...tpi bila aku fikir balik...apa salahnya aku pegi...lagipun itu boleh dijadikan bukti yg aku nie takde la duduk kat sekolah jer ngajar...@ least ada jg laa terlibat ngan urusan rasmi sekolah...part yg nie..dapat markah jg nanti ..pa lagi gr pembimbing aku..sesangat la rasa TAK PUAS HATI!!! pas maghrib tu dia sms aku..siap tulis huruf besor laieh...lantak dia la nak cakap apa pun..aku tahu pa yang aku buat!! aku biarkan jer sms tu tak berjawab...pukul 4 pagi hari khamis tu aku drive keta aku ke Resthouse Lohan, Ranau...aku bukan sorang...GB ngan sorang guru lagi ada join gak...Alhamdulillah, kami selamat pergi dan balik pada hari yang sama...keesokkkan harinya...aku makin malas nak bertegur sapa lagi ngan gr pembimbing aku...aku lancarkan perang dingin!!!! hahahahaha
dia ingat aku nie senang dia nak buli ker??

selepas 2 minggu berlalu...dan atas nasihat dat 'person'...hehehe..so aku pun buat plan perdamaian..tempoh praktikum aku ada baki 3 minggu jer lagi...so tak baik cari pasal di saat2 akhir nanti lain plak jadinya...ari jumaat tu sempena ari yg baik..aku pun tegur la dia..aku minta tandatangan untuk jurnal aku..orait jgk la...50% plan tu berjaya...tpi yg tak bestnya..dia dah start balik sms aku..adoiiiii....tak suka la weeeiiii...
ok abis pasal citer tu...
last week aku kna pegi ranau lagi..kna jadi guru pengiring peserta ke majlis kokum peringkat bahagian PBU...lantak la dia nak fikir apa pun...aku malas nak bincang ngan dia...aku ikut jer arahan GB...hehehe...
bebudak sekarang nie dah makin berani kan....bila kami sampai jer kat resthouse lohan ranau...dan da[at kunci bilik..tak otak dah takde benda lain..nak rehat jer..perjalanan hampir 5 jam membuatkan  seluruh badan aku sengal..tpi pa yg jadi..aaku kna kongsi bilik ngan peserta pompuan seramai 4 orang tu...tpi katil ada 2 jer..single bed plak tu..mana cukup 5 orang nak tidur kat situ?? sorang murid tu cakap ngan aku..'ustazah pun tidur sebilik ngan kami ker?? ustazah nak tidur mana?? katil ada 2 jer..mana muat kita suma tindur atas katil..??
sorng lagi menyampuk..." ha'ah la ustazah..mana muat..!!! ustazah tidur atas lantai..kami atas katil...bule ker?? ustazah kan dah puas rasa tidur kat hotel!!"
aku beristighfar dengar budak tu cakap camtu!! punya berani!!!...aku ngan kuasa veto yg ada sebagai guru pengiring..aku cakap ngan dorang!!....korang nak saya tidur atas lantai?? dah puas idup ker suka ati jer cakap camtu ngan saya?? ......
hah...suma terdiam...br padan muka...hahahaha.
tpi akhirnya..aku jugak la yg kna mengalah tidur atas lantai yg sejuk dengan hanya beralaskan sehelai selimut...huhu...sedap jer dorang tidur atas katil...siap ngigau lagi....hurmmm...

blum hilang penat bertugas kat ranau..keesokkan harinya..(yg mana sepatutnya cuti peristiwa...) GB panggil untuk buat bengkel dalaman la plak...adoiiiii....sengal badan tak hilang lagi....dah la petang tu pensyarah plak kol..katanya Isnin depan nak datang buat seliaan ke-2...abisss laaaa...
plan balik kampung ujung minggu trus cancel...akau nak tumpukan perhatian aku siapkan folio ngan buat rph aku......
Isnin (iaitu..semalam 4/4/2011) aku rasa lebih yakin ngan persediaan aku...tpi jauh disudut hati debaran tu tetap ada..lepas abis sesi pertama & kedua...aku pun duduk semeja ngan pensyarah pembimbing ngan guru pembimbing aku sekali....saat itulah aku mendengar satu ayat yg amat mengejutkan....mujur pensyarah pembimbing aku memeriksa semula borang PR1 yang diisi oleh guru pembimbing aku...skala markah yg dia bagi langsung tak melayakkan aku untuk lulus...Ya Allah...apa kes nie??? pensyarah pembimbing pun 'tiaw' dia sket..mana bule buat camtu...dr penilaian dia..aku takde la seteruk sampai tak layak untuk lulus...!!! masyaallah...dia nie plak takde ati nak ngaku salah...nak juga tegakkan benang yang basah...dia nak lawan ngan pensyarah tu ker?? aku jadi penonton bisu tgk perdebatan kecil antara mereka berdua....dan akhirnya guru pembimbing aku kalah...tula memandai jer...kan dah kena!!! hahahaha...jahatkan aku..ketawa plak...
akhirnya...dia kna buat semula borang tu..dan letak markah sebagaimana yg sepatutnya...hehehehe...aku sebenarnya gatal hati nak bagitau satu hal lagi....tpi errmmm....aku sendiri pun tak pasti sebenarnya patut ker aku happy ngan hal tu ataupun tak...aku keliru!!! berat jg nak galas tu....tpi takpelah...biarkan aje dulu...kalu dah setel nanti aku share ngan korang kat sini.....hehehe buat masa nie.....biarlah rahsia...^^
pa pun wish me luck for tis..teeettt...hahahahahahhahaha....

0 comments:

Post a Comment